Information om kosttilskud på keto og carnivore diæt

Kosttilskud på Carnivore diæten

Produktlinks herunder er reklamelinks – du kan støtte vores arbejde ved at bruge linkene til at shoppe kosttilskud, helt uden omkostninger for dig!

Introduktion

Skal man benytte kosttilskud på carnivore diæten? Mange folk beskriver carnivore diæten som en “komplet” diæt, hvor at der ikke skal bidrages med supplementering i form af kosttilskud.

Folk på carnivore diæten er blevet delt i to grupper; dem der anbefaler at man indkorporerer organkød i sin kost, og dem der mener at det ikke er nødvendigt.

Det er dog lidt misvisende, da et diæt bestående udelukkende af stegte rib-eyes, lige som en “moderne” diæt, ikke repræsenterer en naturlig fødevaresammensætning.

En naturlig diæt, som er hvad har formet vores behov for forskellige fødevaretyper, indeholder organkød, fermenteret kød, marv og mere.

Baseret på RI indekset, som er Fødevaresstyrelsens anbefaling for det daglige indtag af næringsstoffer, kan det være svært at dække sig selv ind, uden at inkludere organkød i ens kost (på en diæt baseret primært på kød).

Diskussionen munder ud i om RI kan bruges når man ikke spiser en traditionel kost.

Der kan være om snakken, da folk fx ikke får skørbug på trods af mangel på C-vitamin i kosten.

Der mangler research på området, og det er anbefalet ikke at gætte sig frem, men at få jævnlige sundhedstjek hos ens læge.

Vi kigger lidt nærmere på hvilke kosttilskud som folk vælger at benytte på diæten, lidt nærmere på dataen bag, og kommer med bud på hvilke kosttilskud som findes, kan være egnede.

Organtilskud

Inkludering af organ kød i din diæt kan have flere fordele.

Organ kød er normalt rig på næringsstoffer, som kan være gavnlige for din krop.

For eksempel er lever en god kilde til jern, folat og vitamin A, mens nyrer er rige på vitamin B12 og jern.

Hjerte kød indeholder høje niveauer af coenzym Q10, som kan hjælpe med at forbedre hjertefunktionen.

Men hvad gør man hvis man ikke bryder sig om lever, milt eller hjerte?

Der findes på nuværende tidspunkt intet organkødstilskud i Danmark, men lige på den anden side af broen producerer Nordic Kings en række af organkosttilskud, baseret på udelukkende græsfodret kvæg.

Kosttilskuddet er Økologisk og KRAV certificeret i Sverige, og er af høj kvalitet.

Prisen er lavt sat efter internationale standarder.


Kobber-tilskud

Rødt kød, kylling og skaldyr er den absolutte bedste kilde til jern og zinc i kosten, og det er også derfor at mange år med et højt kødindtag kan lede til problemer med kobber.

Jern og zinc fungerer nemlig ikke alene i kroppen, men som de fleste andre mineraler og vitaminer er der et synergistisk forhold i kroppen.

Hvis du undlader organkød og skaldyr i din diæt, men indtager en stor mængde af zinc og jern gennem muskelkød, kan du opleve problemer med kobber.

De fleste kobbertilskud benytter kobbersulfat. Kobbersulfat kan give maveproblemer og har en lav biotilgængelighed.

Studier henviser til kobber glycinate og kobber bisglycinate som de bedste udgaver, da de er mere biotilgængelige.

Det mest premium kobbertilskud kommer fra Thorne Research.

Produktet indeholder bisglycinate og L-leucine som filler, som er yderst skånsomt, og hjælper med optaget.

Kobber bisglycinate findes eksklusivt hos Thorne Research.


Et alternativ er den (også) chelerede udgave af kobber glycinate fra Solgar, kaldet Solgar Chelated Copper.

Glycinate har et lavere, men stadig sammenligneligt optag med bisglycinate.

En af negativerne ved Solgar’s produkt er anvendelsen af cellulose og dicalcium fosfat som fyldemiddel, som kan give problemer med maven, hos nogle få individer.

Basparelsen er til at mærke, og er helt klart værd at overveje.


Magnesium

Magnesium er nok det mineral der oftest skal supplementeres på en carnivore-diæt. Vi har valgt at skrive en hel artikel om magnesium, magnesium mangel og anbefalinger til tilskud.

Læs artiklen ‘Får du nok magnesium på carnivore diæten‘ for mere information.

K-vitamin og D3

Vitamin K2 er en næringsstof, der ofte overses.

Mens mange mennesker er opmærksomme på vigtigheden af næringsstoffer generelt, især fedtopløselige vitaminer som vitamin A fra lever, vitamin D3 fra sollys og omega-fedtsyrer fra fisk, har de tendens til at overse og undervurdere betydningen af ​​vitamin K2.

Vitamin K2 må ikke forveksles med vitamin K1, som findes i plantefødevarer og har begrænset biotilgængelighed hos mennesker.

Indfødte jæger-samler-grupper indtog ikke plantefødevarer, der indeholdt vitamin K1, men de indtog højkvalitets animalske fødevarer og fermenterede animalske fødevarer rig på vitamin K2.

Mængden af vitamin K2 i animalske produkter afhænger i høj grad af kvaliteten af græsmarken og foderet, som dyret spiste.

Den mest anerkendte funktion af vitamin K2 er calciummetabolisme, da det virker synergistisk med vitamin D3 for at fjerne forkalkning i blødt væv.

Der er mange forskellige former for vitamin K2, hvor MK-4 er den mest fremherskende i animalske fødevarer og optages hurtigst af kroppen.

MK-7 hævdes ofte at være en bedre form på grund af dens længere halveringstid, men den er ikke nødvendig i lige så mange funktioner i kroppen som MK-4.

Vitamin K2-mangel kan føre til hjertesygdomme og osteoporose og ordineres i Japan til dem med osteoporose.

Forkalkning i blødt væv, som dit hjerte, kan afhjælpes ved at indtage Vitamin K2.

Der er flere former for Vitamin K2, herunder MK 4, MK 5, MK 7, MK 8, MK 9, MK 10, MK 11 og MK 12, hver med deres egne specifikke funktioner i kroppen.

MK 4 er den fremherskende form for Vitamin K2 i animalske fødevarer og optages af vores krop.

Det er også den eneste form for Vitamin K2, der findes i hjernen, og hjælper med at forebygge inflammation og oxidativt stress.

Mens MK 7 har specifikke funktioner i knogler, har undersøgelser vist, at MK 4 er bedre til at stoppe og vende knogletab, opbygge stærkere knogler og reducere brud.

Indtagelse af højkvalitets animalske fødevarer, både normale og fermenterede, er den bedste måde at få Vitamin K2 på.

Hvis du har svært ved at få adgang til fødevarer med højt Vitamin K2-indhold, er der tilgængelige tilskud, og Thorne Research-tilskuddet i form af MK 4 anbefales.

Jeg er personligt fan af deres kombination af MK4 og vitamin D3, da vitaminerne fungerer i synergi.